måndag 30 januari 2012

Vänner förgyller tillvaron !

Har precis haft ett mysigt samtal på telefon med en av mina underbara vänner. Före  hon ringde satt jag trött och seg med en tekopp och läste dagstidningen efter min arbetsdag.  När vi lade på luren var jag alldeles pigg och uppåt! Det säger en del om den positiva energi hon ger mig. Vi bor tyvärr en massa mil mellan varandra men försöker att se till att ses med jämna mellanrum.Jag brukar säga till min man Niklas att jag känner mig "hel" när jag träffar mina vänner, även yngre faktiskt..Då är jag varken mamma eller något annat vuxet
-bara Angelica!
Det behöver inte bara vara människor som är goda vänner. Djur kan bidra med lika mycket bekräftelse och omtanke. Det finns en del forskning kring människors välmående tillsammans med djur. Blandannat har de skaffat katter till ett äldreboende här i Vindeln, vilket varit uppskattat bland de äldre och personalen.

I vår familj har vi två hundar och två katter som tillför massor av kärlek, härlig energi och tankeställare.Förutom att de ser till att vi kommer ut på promenader så påminner de oss om att " bara vara ". Jag brukar ibland se på katterna när jag springer omkring här hemma och gör tusen saker samtidigt. Då stannar jag upp och tänker - Nä..vad håller jag nu på med..jag gör som katterna en stund istället..När jag sedan gosat med katterna kommer jag snart ner i varv och kan ta tag i mina göromål igen,  fast i ett lugnare tempo.
Min älskade mormor som är 87 år har en katt som ligger henne varmt om hjärtat. Denna katt är mycket klok efter att mormor har pratat med henne om det ena och det andra de dagar hon inte haft sällskap av någon människa. Mormor har berättat för mig att hon alltid har katten liggande i hennes säng då hon ska sova för kvällen. Hon tycker att det är så skönt att ha lite sällskap när hon har svårt att somna. Vi behöver djuren och djuren behöver oss. Fortsätt njuta av dina vänner vem det än är !
Kramar  Angelica

1 kommentar:

  1. Visst är det underbart skönt att bara få vara sig själv, när man umgås med vänner. Man kan slappna av och bara vara. :) När man barnen är med kan man inte ha samma slappa inställning.

    Djur ger så mycket positiv energi. Man känner sig så hel att umgås med dem. :)

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5