fredag 30 mars 2012

Månadens blomma är levererad till Roland...

Det började med att alla som hade någon person i tankarna som de ville visa uppskattning kunde höra av sig till Projektomtanke genom att lämna en kommentar, där de berättade lite om vem den rekommenderade personen var och varför de tyckte att den personen behövde en blomma.Det kom in förslag på fem underbara personer som alla var omtalade för att vara omtyckta och gjort mycket gott för sina medmänniskor. Efter detta följde en sammanfattning av dessa fem personer som alla besökare på bloggen kunde läsa om. Nu kunde alla även ha möjlighet att delta och rösta fram en person av dessa fem, som skulle få mars månads blomma. Omröstningen pågick under två veckor och slutdatumet för att rösta var 27 mars, då det stod klart att Roland Widmark var den som fick flest röster av folket denna gång.
När jag pratade med Roland i telefonen för att meddela att han var utvald att få en blomma, så möttes jag av en   förvånad men mycket glad röst som hälsade mig hjärtligt välkommen hem till honom och frun under torsdagen. I dag när torsdagen var här och jag kommer fram till bron där jag kunde läsa "Widmark"  på ringklockan så förstod jag att jag är hittat tilll rätt adress. Jag hinner inte ringa på dörren eftersom Roland antagligen sett när jag parkerat bilen och öppnar ytterdörren. Jag möter en strålande, glad man och hans fina fru och känner mig mycket välkommen in i deras mysiga hem. Här kan jag se att det finns ett gediget musikintresse. Han visar mig in i ett av rummen där han slår sig ner vid en synth med datafunktioner. -Hör här..säger Roland med sin lugna stämma och ser lite finurlig ut. Så börjar han spela och plötsligt befinner jag mig i en hel orkester! Vilken känsla, än en gång slår det mig -Vilka fantastiska människor det finns omkring oss! Så där står jag och gungar i takt till en bakgrund av både jazz, dragspel och rena operan och ser orkestern framför mig som består av en enda man som spelar med stor inlevelse och känsla. Musik påverkar oss människor oerhört positivt och nu förstår jag varför så många pratar så gott om Roland och hans sätt att förmedla musik med glädje!
Efter denna fina musikupplevelse sätter vi oss i vardagsrummet och dricker kaffe. En trevlig stund där även Rolands fru och en snickare som arbetar i huset för tillfället är med. 
Jag antecknar lite stödord och Roland berättar glatt...-Varje människa är en individ och en unik person och dessa ska man hjälpa! Han fortsätter...-Jag har arbetat som kyrkomusiker i många år men även ägnat oerhört mycket tid inom musikskolan som musiklärare och även idiellt.- Det där med musikskola i Vindeln var min ide och bildades år 1963. Årskurserna var 3-9, så många barn och ungdomar blev inblandade. Fram till år 1978 växte musikskolan snabbt och under denna tid och fram till i dag har jag hjälpt många elever på olika sätt. -Alla har olika förutsättningar och jag brukar dela upp det i tre delar: -Vissa av eleverna vill fortsätta inom musiken och utbilda sig inom detta och ha det till sitt yrke. Den största delen elever spelar eller sjunger vidare i ett dansband eller amatörspelningar.-Den tredje delen elever har svårt för att spela och sjunga, och de vet om det. Med andra ord så är de osäkra på sin egen förmåga och har dåligt självförtroende när det kommer till det musikaliska.
Roland visar med ett varmt leende att det är här hans hjärta finns med. Genom sitt engagemang har han hjälpt många elever att släppa rädslor och dålig självkänsla genom att de får möjlighet att använda sin röst eller spela ett instrument. Han vill betona vikten av att avdramatisera och jobba tillsammans. -Det ska vara krav och prestationslöst och jag talar alltid klarspråk med ungdomarna. -Jag brukar be om lov och fråga om jag "får säga det här om dig "(med respekt och ödmjukhet), vill du utvecklas inom musiken? Genom att jämföra hur det lät tidigare och föra fram hur det låter nu, att låta eleverna vara delaktiga är viktigt! Betonar Roland.
Roland vid sitt piano i vardagsrummet
-Och i kväll blir det musikcafe i Tvärålund! Musikskolan åker runt på olika skolor i kommunen med jämna mellanrum, där både barn, ungdomar och äldre samlas för att spela, sjunga och fika tillsammans! 
Jag tycker att det låter helt underbart och önskar att jag kunde vara med, men det får bli en annan gång.För nu vet jag att det finns en eldsjäl inom musiken här i Vindeln.Han ger sina medmänniskor massor av glädje, så nästa gång jag får höra att Roland Widmark ska spela någonstans med sina elever så är det jag som kommer att vara en av dem i publiken! ..Jag är så tacksam att jag fått möjligheten att lämna en blomma till en mycket uppskattad man med ett stort hjärta.
Kram  Angelica

2 kommentarer:

  1. En fantastisk personlighet som utstrålar mycket värme och kärlek.Tack för att du ordnar så att dessa värdefulla personer får uppskattning och blir sedda.Dom är viktiga i världen.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt för vanligt folk att bli uppskattade så här.

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5