torsdag 22 mars 2012

Leverans av material till Mariebergskolan idag!

I dag besökte jag Mariebergskolan i Umeå.Vilken lycka att ha förmånen att lämna allt fint material i form av skidor, pjäxor, stavar,gympaskor och hjälmar.Detta är möjligt tack vare er medmänniskor som velat bidra genom att se över era förråd där hemma och skänka material till denna utvalda skola i Umeå.Så ett stort TACK till er alla som visat denna omtanke så att alla barn kan ha möjlighet att delta i alla aktiviteter oavsett ekonomisk situation inom familjen.
På morgonen hade jag ett möte med Anton Sjögren som är idrottslärarare på Mariebergskolan.Han möter upp mig vid entren och jag får möjligheten att träffa en trevlig man som berättar lite om skolan och visar den fina gympasalen.Vi hjälps åt att lasta av allt material och ställer allt i ett förråd inne på skolan.Här kommer allt att sorteras efter storlekar vilket gör det enkelt för barnen att veta vad som passar dem efter ålder. Rektor Mats Boman som jag haft telefon kontakt med under hela insamlingen, får jag idag möjlighet att träffa! En mycket positiv man som visar stor tacksamhet för att det finns människor som bryr sig om barnen genom att skänka material.
När jag och Anton lastat av allt sätter vi oss i det mysiga lärarrummet med en kopp kaffe. Nu får jag möjlighet att prata en stund med Anton där han berättar lite om sig själv, skolan och hur de jobbar för samarbete mellan kommunens skolor.
Anton berättar att han har vikarerat som idrottslärare och klasslärare på Mariebergskolan under två års tid. Han bor i Umeå med sin sambo och främsta intressen är friluftsliv i naturen, cykla, klättra och skidåkning. En önskan om att åka 7 mila mellan Vindeln och Robertsfors framöver finns eventuellt i framtidsplanerna!
När vi kommer in på skolan berättar Anton att behovet av material är stort och att det märks extra tydligt under vinter/vår säsongen. Eftersom Mariebergskolan ligger så nära till skidbacke och har tillgång till bra isplan och fotbollsplan alldeles intill skolan,så är det många aktiviteter som kräver material för att delta. Det glädjer mig när han berättar att det är ett bra samarbete mellan kommunens skolor där de lånar ut material till varandra eftersom de planerar friluftsdagar vid olika datum. -Det är även viktigt att informera barnen och föräldrarna i god tid innan friluftsdagarna för att se vilka som behöver låna material, säger Anton. -Vid de tillfällen vi behöver låna mellan varandra brukar det fungera bra!
Det kommer att vara en uppskattad "skidmaskerad" fredag 23/3. Barnen kommer att klä ut sig och åka skidor på marihemsängarna. Tanken är att alla barn och årskurser ska medverka i detta. När lärarna hade kontaktat alla föräldrar skulle det visa sig att hela 70 elever inte hade tillgång till eget material. Samarbetet med övriga skolor gjorde det möjligt att sammla i hop material till 30 elever. Det fattades dock material till  hela 40 elever, och då kom Projektomtankes material lägligt och kunde därför ge yttligare elever möjligheten att delta på "skidmaskeraden". Vi avrundar samtalet med att jag tar ett foto på Anton där han sitter i den röda soffan i lärararummet. När jag lämnar skolan och går ut genom entren har jag ett stort leende och är så glad att jag får möjligheten att göra detta! Flera personer omkring mig har frågat hur jag orkar engagera mig som jag gör?  Det svaret är enkelt  -Det är ingen uppoffring, tvärtom en enorm glädje och en viktig uppgift som jag vill förmedla.

Jag vill dela med mig av en kommentar från en av de personer som lämnat skidor till projektet han sa:
-Vore det inte för människor som du skulle det här bara ligga kvar i vårat förråd och skräpa...Jag svarar:-Vore det inte för du skulle jag inte ha något att leverera...För precis så är det. Det är ett samarbete mellan människor jag vill uppnå och jag tror att det finns massor av godhet bland människorna ute i samhället!
Kram  Angelica

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt!Ja är så glad att så många har ställt upp här i Vindeln och jag tror fler skulle ha möjlighet att lämna saker som står och skräpar i förråden.Folk behöver bara få upp ögonen för detta och Projektomtanke.Personligen så lämnar jag gärna material i fler sammanhang om jag har möjlighet.Allt gott till dig.

    SvaraRadera
  2. underbara angelica, du är en förebild för oss alla.. :) <3

    SvaraRadera
  3. Trevligt att så många röstar på månadens blomma!Det betyder säkert att människor gillar iden med att visa varandra uppskattning.Underbart:)

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5