torsdag 3 maj 2012

Leverans av April månads blomma...

När omröstningen av månadens blomma var avslutad kunde vi se att blomman skulle gå till Marty  Kurfurst i Vindeln denna gång. Under Onsdagen 2 maj hälsade jag på hemma hos Marty och hennes man Mats för att överlämna den vackra rosen, som Mys blommor skänker till Projektet varje månad. När jag kommer in i familjens hall möts jag av tre glada hundar som gärna vill bli ompysslade och  ha uppmärksamhet. Det visar sig att Marty har ett stort intresse av hundar och har uppfödning av raserna Lagotto och Eurasier genom sin kennel kallad: Knyttas kennel. För tillfället bor det fyra hundar hemma hos familjen Kurfurst men för ca två år sedan var det som mest tolv valpar där hemma. Inte ett rum utan minst en hund med andra ord...
-Hundarna är min livförsäkring, jag måste ut på mina promenader.Berättar Marty med ett stort leende.
Marty  & Tova
Vi sätter oss i vardagsrummet och jag tar fram min lilla anteckningsbok och ser framemot att höra mer om vem Marty är och vad hon brinner för. För att hon är en engagerad kvinna som vill hjälpa till på många sätt i samhället det har jag förstått. -Jag är samordnare för frivilligruppen genom Röda korset...Marty fortsätter-Att jag är pensioner kan jag inte märka av. Ibland blir det nästan som ett jobb. Men det är roligt! Nu kommer "Tova" in i vardagsrummet, en av hundarna som hoppar upp i soffan där jag sitter. Ett riktigt charmtroll som sätter sig i soffan och lutar sig mot ryggstödet som en människa! Jag blir ärligt talat lite full i skratt men även imponerad och hon verkar mycket klok denna lurviga lilla individ. Snart har jag en tass som petar i anteckningsboken som anser att jag ska fortsätta klia henne på magen istället för att skriva. -Hundarna har en sådan positiv inverkan på människan!  Uttrycker Marty med värme i rösten och ser mot "Tova" med kärlek. Jag får veta att Marty gått utbildning där hennes hundar lärt upp sig till "besökshund" genom "hundbiologen"(www.hundbiologen.dinstudio.se). Detta  innebär att hundarna övas att jobba mot handikappade människor. Tanken är att Marty och hennes man Mats kan hälsa på äldre och handikappade och ha hundarna med sig till hjälp. Båda arbetar även som godman och förvaltare till äldre personer i Vindeln. Tillsammans med kommunen brukar de ordna så att äldre får möjlighet att baka i bagarstugan, göra våfflor på våffeldagen, sommarcafe för äldre och deras anhöriga. Allt arbete sker idellt. Marty vill poängtera att hon vill se ett gott samarbete mellan Hjärt och lungsjukas förening i Vindeln tillsammans med Lions och Röda korset. -Tillsammans blir vi starkare. Genom ett samarabete nydligen samlade vi hop till hjärtstartare som kommer att sättas upp på Ica och coop konsum i Vindeln inom kort. Personalen på butikerna kommer att utbildas under maj månad.  Denna insamling ordnades genom fikaförsäljning och musikunderhållning med Roland Widmark. En annan viktig del i Martys engagemang är flyktingarna. För tillfället är familjen fadder till en kille som bott i Vindeln ca två år. Att vara fadder innebär tex att träffas vid högtider, att träna svenska språket, gemenskap och att komma in i samhället.-Det behövs fler faddrar! Uppmanar Marty. Nu när ensamkommande flyktingbarn kommer till Vindeln som planerat är det många som kommer att behöva stöd. -Det är kommunens ansvar att gå ut med information om detta och jag hoppas att människor ställer upp. Samhällsengagemanget har alltid varit en del av Marty och jag får veta att sammanlagt har det bott elva fosterbarn hemma hos familjen Kurfurst genom åren.-Jag drev även ett missbrukarkollektiv i Norsjö mellan 1986-1991. Startade dessutom en egen ungdomsgård redan som 23 åring...Marty erkänner att i perioder har det varit för mycket. Att det är viktigt med en balansgång. Men Marty berättar att hon tror på snällhet och att det sprider sig som ringar på vattnet. Det finns en enorm glädje att göra andra glada som har det kämpigt. -Det är den största lyckan!

3 kommentarer:

  1. Vad fint skrivet om Marty.Hon är en fantastisk människa som har gjort så mycket för så många.Hon är värd en blomma och all uppskattning från alla.Tur att Projekt omtanke finns och kan förmedla detta.Hälsn.Rutan

    SvaraRadera
  2. marty jag tycker så mycket om dig du har blivit en av dom menniskor i mitt liv som jag inte vill sakna jag vet att jag få ringa dig när jag behöver hjälp eller råd.lika vell emily tycker om dig och dina fina hunder.stort kram och jag hoppas att du får allt det goda tillbaka i ditt liv som du ge åt dina medmenniskor

    SvaraRadera
  3. Inte bara 11 fosterbarn- tre egna ungar har hon också uppfostrat! Med orden; att om man hjälps åt så går det mycket enklare. Marty är en fantastiskt stark och varm mor och människa så jag delar gärna med mig av henne <3
    Mor lilla mor vem är väl som du
    - ingen i hela välden!!
    Kram ia

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5