torsdag 7 juni 2012

Min bit på jorden...

Alla människor har en livsuppgift.Alla har något att bidra med i världen.Vi kan alla bidra och har en förmåga att göra skillnad. När vi stannar upp och lyssnar kanske vi kan ana något som vill komma fram i ljuset. Fråga dig själv -Vad är det jag behöver göra för att nå dit? Vi har alla ett eget ansvar över våra liv. Vi kan handla eller låta bli. Om det nu är så att vi har detta enda liv, vad får oss att tvivla eller vänta?
Balans är vad de flesta av oss eftersträvar i dag...Balans i livet kan vara komplicerat i dagens samhälle.För att hitta balans i livet krävs det att du tydliggör vad som är viktigt och vad du vill använda din tid till. Nästa steg är att våga välja och sätta tydliga gränser. Att säga -Nej, även till allt det som är så roligt men mindre prioriterat. Det måste finnas tid till att "bara vara"...
Jag kan berätta att detta är det absolut svåraste för min egen del. När mycket är roligt är det svårt att tacka nej.I många år har jag tränat och tränat på att ge mig själv betänketid. Hejdat mig när jag fått frågor om att delta i saker eller finnas till hands när jag kanske egentligen inte orkar. För när jag tänker efter hinner jag fundera över  vad jag vill fylla min tid med. För min del gick det så långt att det handlade om överlevnad.I efterhand kan jag tänka att jag borde reagerat tidigare men det behövde tyvärr gå så långt att jag blev sjuk.Varför berättar jag detta? Svaret är att jag vill dela med mig av min erfarenhet av att pressa sig själv för hårt och att jag dagligen får påminna mig själv om att jag är den viktigaste personen i mitt liv. Du är den viktigaste personen i ditt liv! Detta betyder inte att andra är oviktiga, det betyder bara att du behöver ge kärlek till dig själv först för att ha förmågan att ge till din omgivning.
Kramar  Angelica

1 kommentar:

  1. Hej Angelica!Vad fint du skriver i din blogg.Det är mycket att tänka över och jag känner igen mig så väl.Jag är sjukskriven sedan många år och är idag tacksam för att min kropp sa stopp.Nu njuter jag av mitt liv som jag förut sprang ifrån.
    Kärlek till alla er .

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5