måndag 4 juni 2012

Naturligt...

Med lätta steg går jag över stock och sten genom skogen. Allt är så stilla och det doftar jord och grönska. Det är en tidig morgon och jag kan höra hur fåglarna förbereder sig för en ny dag. Jag tänker på hur oerhört viktigt det är att vara ute i naturen och ta in allt vad den har att ge oss människor.Den kraft och energi och allt vi kan hämta där i form av luft, jord och vatten så långt ifrån bruset vi lever i till vardags.
Jag inser att vi människor har normaliserat att vi vistas i en omgivning som innehåller en hel mängd onaturliga inslag men som vi tolkar som helt naturliga. Att vi har vägar, bilar, tåg, flygplan, båtar, hus, telefoner, tv, dator...listan kan göras hur lång som helst av sådant som egentligen inte är det minsta naturligt, men som blivit det för att vi inte känner till något annat. När jag passerar ett vägbygge brukar jag reflektera över det fakta att vi gräver ner massor av onaturligt material i jorden i form av kablar och dylikt utan att tänka efter. Om vi skulle se alla kablar och rör som finns under marken i en stad skulle vi säkert bli förvånade. Antagligen är det inte så mycket jord kvar utan till största del onaturligt nedgrävt material. Jag är ingen motsträvare som vill leva som grottmänniska, utan vill bara uppmärksamma att vi människor kanske glömmer bort vårat ursprung när vi omges av så mycket onaturligt. Detta är anledningen till att de flesta av oss mår så bra av att vistas ute i naturen. Där kan vi få möjlighet att komma tillbaka till lite av vårat ursprung. Där finns möjlighet att vila ett slag från bruset av onaturliga intryck och ljud.Det finns en anledning till namnet "naturligt"...
Kram  Angelica 

1 kommentar:

  1. Så sant.Naturen är en plats att läka i själen.Var håller ni till med morgonyogan som skulle vara ute i naturen?Jag vill eventuellt delta.Många kramar Sanna

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5