tisdag 21 februari 2012

Din åsikt i fokus..

I dag är det Dina värderingar och tankar som ligger i fokus. Din åsikt är viktig och det finns inget rätt och fel, alla har rätt att tycka vad man vill. När det kommer till Omtanke och kärlek har jag mött en del osäkerhet bland mina medmänniskor. Jag tror det är viktigt att vi blir medvetna om våra egna värderingar och tankar kring detta ämne. Därför ställer jag nu några frågor till dig för att du ska få möjlighet att fundera över vad Du anser viktigt för att vi ska nå målet med en kärleksfullare värld. Kanske är det en bättre miljö för barnen i skolan eller att vi ska bry oss om uteliggarna så de kan få ett drägligare liv. Eller varför inte hembakat fikabröd till äldreboendet så att vi kan se deras glädje och de kan minnas hur det var när de kunde baka själva där hemma. Kanske en liten fikahöra på Ica affären i ditt samhälle för dem som önskar gemenskap och slippa sitta ensamma i sina lägenheter. Det finns inga begränsningar på ideer och tankar.Inget är för stort eller för litet.Du kan påverka!
Tanken är att frågorna ska göra dig medveten, reflektera över dina värderingar och vad DU vill bidra med.

  • Hur tänker du kring kärlek och omtanke i samhället?
  • Om du får önska, inom vilka områden tycker du det är viktigt att vi bryr oss om varandra?
  • Om du fick 100000:- att fördela ut på ett projekt i Omtanke vad skulle du välja att göra ?
                                                                                                                    Tack för din medverkan!

                                                                      

Kramar  Angelica



3 kommentarer:

  1. Tänkvärda frågor men svåra att svara på vissa av dem.
    1.Kärlek och omtanke är viktigt men funkar sådär.Skulle önska att vi brydde oss mer.Jag tränar på det.
    2.I alla sammanhang tycker jag att vi ska bry oss om varandra fast det funkar sällan så.Stötta varann som föräldrar och skippa jämförelser i barnuppfostarn osv.
    3.Jag skulle lägga pengarna på brottsoffren.

    SvaraRadera
  2. För mig är kärlek & omtanke att bry sig om även de man inte känner.Tex hjälpa nån som inte verkar må bra eller åtminstone fråga om man kan göra nåt?Jag känner att människor bryr sig för lite om varandra på riktigt som att de typ tror att de bryr sig men igentligen så gör dom inte det.Tex ditt inlägg med dom som misshandlas mitt framför ögonen på sina grannar,det händer på riktigt.Skulle grannarna bry sig på riktigt skulle det inte behöva vara så här.Alla sköter sitt och är egon,tycker jag verkligen.
    Min önskan skulle vara att dom handikappade skulle få mera respekt i samhället.Det sägs att det är handikappanpassat men det är långt ifrån sant.Min mamma har ett handikapp så jag VET att det funkar dåligt för henne på många sätt där ute i samhället.Även utsatta barn som ska vara våran framtid behöver mycket stöd för att växa upp till trygga vuxna.Det är så himmla mycket stress överallt.
    100000 kr skulle jag fördela 50000kr till handikappade och 50000kr till cancerforskningen.
    Hoppsan det här blev visst ett långt inlägg men intressant.Tackar!Sanna

    SvaraRadera
  3. Först vill jag säga att den här bloggen är jätte fin.Kul att besöka varje gång jag gått in.Ofta något nytt kul att läsa om.Jag tänker att kärlek och omtanke ska helst visas naturligt bland folk men det är egotrippat för det allra mesta.Jag försöker själv vara uppmärksam och tänka på att visa omtanke men det är svårt och jag blir osäker jätte ofta eftersom det inte känns så coolt direkt.Nåt område där vi ska bry oss..det är nog alla värstingar som mår dåligt och gör en massa brott för att få uppmärsamhet.Dom skulle behöva hjälp att må bättre och då får vi ett bättre,lugnare samhälle.
    Om jag hade 100000:- skulle jag se till att värstingarna fick psykologhjälp.Sen hoppas på ett lugnare samhälle.

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5