söndag 12 februari 2012

Våga sörja våga trösta

Att sörja..är svårt men det kan vara lika svårt att trösta någon som går igenom stor sorg. Vi vill ju så väl men osäkerheten över att säga fel saker eller kanske rent av inte säga något alls kan bli så komplicerat, oftast helt i onödan. För mig var pappas bortgång i maj 2011 den närmast anhöriga jag förlorat i mitt liv hitills. Min familj och alla mina vänner fanns omkring mig och det var avgörande för att jag inte skulle komma ner i deppression. Jag hade haft en djup svacka i mitt liv tidigare under våren och tänkte att pappas dödsfall på det skulle knäcka mig totalt men det skulle visa sig att jag tog mig ur det starkare än innan. Jag kunde börja gråta var som helst och när som helst och tänkte alltid -Är detta normalt? Jag minns speciellt en äldre dam som kom fram till mig vid ett tillfälle då min telefon precis ringt och det stod: Privat nummer på displayen. Min första tanke var: Pappa konstnär, som alltid visades i displayen när han ringde till mig. På en bråkdels sekund hann jag både  uppfatta att han kanske ringde,  inse att han inte kan ringa för han är död och känna ett enormt tryck av sorg i mitt bröst. Min reaktion blev att tårarna sprutade och där stod jag med min varukorg och kände mig helt utelämnad.Då kommer denna ängel fram till mig, en äldre dam med vänligt leende och lägger sin varma hand på mina axlar.Hon sa inte så mycket men förstod att jag behövde en medmänniska just då.Jag tackar henne så mycket men tänker senare att hon kanske ändå inte förstod hur mycket detta betydde för mig egentligen.För hur förklarar man vikten av stöd när sorgen är som värst?Ingen kan rädda mig från smärtan men lindra den med sin omtanke.Jag tycker aldrig att vi ska vara rädda för sorgen, den tillhör livet precis som glädjen.
                                                               Kramar  Angelica

2 kommentarer:

  1. så sant min vän. jag känner frustrationen över att bli osäker när det gäller att trösta en vän. jag vet inte hur jag ska göra eller vad jag ska säga. men som du skriver betyder det nog mest om man bara finns vid den sörjandes sida.. många kramar

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig i allt.Många är osäkra när någon är ledsen.Vissa frågar hur man mår men vill bara höra:Att allt är bra liksom.Om jag säger att det inte är bra då blir folk osäkra på en gång.Vi ska vara mer medmänniska mot varann.

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5