torsdag 16 februari 2012

Närvaro..

Att vara närvarande är ingen självklarhet.Vi människor har mycket omkring oss som kan ta vår uppmärksamhet till de mest frånvarande platser.Kanske är det just så att vi hamnar i ett slags ingemansland där vi går omkring som robotar och är avstängda? För vem orkar egentligen ta in den extrema flod av brus som samhället pockar på oss alla .Reklam är bara en liten del av " bruset " jag talar om. För ett antal år sedan bestämde jag mig för att sluta vara en slav under reklamens budskap. Jag hade inte själv valt att ta in allt detta i mitt redan överfulla huvud.Jag ville känna att jag  hade rätt att bestämma själv och makten att avgöra vad jag mår bra av och inte. Det var mitt ansvar att avbryta en pågående hjärntvätt utan mitt medgivande. Jag behöver tex inte lägga in i min minnesbank att  man bör köpa just Den tandkrämen för att ha friska tänder. Min minnesbank behövde utrymme för viktigare saker! Så sagt och gjort..Det blev ingen lätt match att försöka hålla sig ifrån reklam men succesivt kom jag på små knep som att alltid byta kanal eller gå ifrån när reklamen startade på tv. All reklam i posten hamnade direkt i pappersåtervinningen utan att kollas igenom. Överallt i butiker talade jag tyst om för mig själv att jag inte skulle ta in eländet. Det har varit ett bra beslut för mig att välja bort reklamen i mitt liv. Så vad har närvaro med detta att göra..Jag är mer närvarande när jag har kontakt med mig själv på ett plan där det inte finns allt för många "störmoment". För min del innebär det att jag behöver ta en sak i taget och få möjlighet till betänketid ibland. När jag kom på detta och inte lät mig själv dras med i ett rasande tempo så kom även närvaron tillbaka. Meditation hjälpte mig till viss del men det har varit lika viktigt att se över vardagen och min omgivning. Om jag inte är närvarande var är jag då? Ja..det är frågan.

Meditation är ett ämne jag önskar att de lade in på skolschemat. Många barn och ungdomar i dagens samhälle är så fullmatade att de inte ens reagerar på att något är fel. De skulle få en chans att vila sina hjärnor från all stimuli om de fick chansen att lära sig meditera. Många skulle även förbättra sin koncentration i skolan eftersom meditation skärper sinnet på flera plan. Min grupp i barnyoga åldrarna 7-10 år är ett av projekten som drar igång under mars månad. Barnyogan är ett sätt för barnen att vila i sig själva genom övningar och lek. Fördelarna med barnyoga är väl dokumenterade.Barn som tränar Yoga får: bättre hälsa, bättre kondition, bättre koncentration,ökat självförtroende och i många fall ökad inlärningsförmåga.Barnyoga kanske inte passar alla barn men det är alltid kul att prova!
Kram  Angelica

4 kommentarer:

  1. Det är hög tid att vi bryr oss om varandra i denna värld!!!Tack för ett superinitiativ Angelica!

    SvaraRadera
  2. Vi behöver alla bry oss om varann mer.Tack föt ditt superinitiativ Angelica!

    SvaraRadera
  3. Så fint skrivet,jag håller med dig på alla punkter,ja om jag inte är närvarande,var är jag då???Jag försöker verkligen påminna mig om att vara närvarande,och lyckas ibland men har långt kvar..;)Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer.Det är motiverande att inse behovet av reflektion över dessa saker där ute bland människor.Det är tydligt att vi behöver fundera över hur vi ska hitta tillbaka till oss själva och inte låta oss dras med i saker som gör oss frånvarande.Sussie skriver att hon "verkligen försöker men har långt kvar":Det tror jag att de flesta upplever men det viktiga är att vi blir medvetna och försöker så gott vi kan.Kramar till er!

    SvaraRadera

Värdefulla personer i vår omgivning...

Helene Emilsson Vindeln: Mycket varm och fin människa som är omtänksam mot alla i sin omgivning och mycket omtyckt. Stort engagemang i Centrumkyrkan i Vindeln. Även jobbat mycket med barn som tycker välldigt mycket om Helene för den hon är! Helene är värd månadens blomma för att hon är en sådan underbar människa!

Lotta Grenehed m familj Robertsfors: Tillsammans med sin familj har hon ställt upp för min familj vid kriser i livet som när vårt hus brann ner till grunden- 2006. Hon har själv stor familj med fyra barn och en fosterson men ställde upp med att tex ta hand om vår tvätt under flera månader efter branden.När vi drabbades av en vattenskada senast fanns hon än en gång där för att visa sitt fulla stöd.Denna familj har ett stort hjärta och därför vill jag ge dem månadens blomma!

Carl-Axel Gyllenram Vindeln: En mycket jordnära man med ett stort hjärta.Bibliotekschef i Vindeln och engagerad i de flesta projekt inom Vindeln kommun. En fantastisk berättare som håller historien om Hällnäs sanatorie levande. Han behöver en blomma så han förstår hur viktig han är för så många människor!

Tack för att du deltar och gör det möjligt för människor att känna sig uppskattade!Omröstningen är avslutad 27/5